Tuesday, May 05, 2015

isterimu tukang masakmu jua

apa buat cuti 4 hari wahai suri?
sapa yek panggil aku suri?
boss aku dlu kat bank ada sorang, nama en. fauzi, dia panggil aku suri, since then semua kat dept tu panggil aku suri.. tapi dept aku masa tu 4 org je.. corporate finance namanya.. eheheee.. lama giler pengalaman tu, baru abis study aku dapat keje kat permata merchant bank, now dah apa ntah nama bank tu.  pastu kat grup smsb, suzana dorang panggil su, so aku lah kena panggil suri.. eheheh.. aku suka je, sebab suri ni nama yg agak feminin pada aku yg agak brutal nih.. cewahh.. butal la sangat, asik nangeh je keje aku brutal?  well.. yg penting ialah kita tau bila nak nangis dan bila nak jadi brutal.. kehkehkeh.. mapuh ayat cover diri. suri tu singkatan surirumah kannn.. hmmm.. hmmm..

sebenarnya nak citer apa tadi yek.. oh yes.. citer pasal cuti 4 hari, jumaat sabtu ahad senin.  ni dah selasa dah balik keje. oh yes.. keje is my part time and you shd all know that being a wife and mother is my full time job.  lantakkkk.. i want it to be like this.  dua2 pun aku tak berapa mahir lagi.  masih belajar dua2 pun.  huhuuu.. lagi2 kanda.. semua aku buat pun tak kena je pada dia.  at times aku mmg nak givap dah.  bila aku bengang, aku selalu kata.. naper dia tak buat, naper tak dia je yg masak, biar dia masak.. dia akan selalu kata.. "alah, kalu awak rasa susah masak takpelah, takyah la masak... " dengan nada perli2.. pd hal aku bukannya tak mau masak, just give me some time.  pantang je aku kalu org desak2 soh buat mende yg memang aku akan buat.  jadi macam menyampah je nak buat.  ntahlah, macam dia mengingatkan "hoi masaklah.. dah keje kau la, apa duduk2 lagi?"  gitulah rasanya.  pd hal aku dah masak utk bfast (yg super lambat bangun, almost 12noon), dia dah makan anak2 dah makan.  just give me a break sekejap.  dia tau pulak letih, dia balik berjalan letih, bukannya dia balik dari bekerja.. and aku ngangkang je kat umah.. bukannnn..  haduih.. rasa sedih rasa hampa, rasa betul2 macam tukang masak jer.  lenkali aku takyahlah masak sebab aku tak ikhlas jer, how?  tak guna buat benda tak ikhlas betui tak?  nanti sia2.. yeah.. why not.  aku takyah masak, biar kanda je masak.  sebab tugas suami belaka tu.. provide semua utk rumahtangga.  aku nak berkiralah jugak.  mmg sgt beza aku tengok org yg berilmu ugama dgn yg kureng.  huhuuu.. ujian lagi utk aku.. ujian belaka...

memang gitulah kalu org mikirkan diri jer.  pd aku dia mmg pikir diri dia suami dia great, buleh arah2 je.  kita jgn banyak alasan.. kita berdosa sebab kita bini.  bini hak suami.  suami suka hatilah.. gitu?  kita masak, dia tengok tivi, dah letih, masuk biliklah tido jer.. tu lah tugas suami yg sebenarnya ye?  geram weh.. rasa tak langsung berguna jadi bini kalu hanya utk memasak apa yg suami mau makan.

aku boleh kalu nak ungkit.. banyak benda aku buleh ungkit.. sakit ati dia nanti. huhuuu.. tulis je la sini.  harap2 dia masih tak reti baca blog aku.



No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...