Friday, July 11, 2014

ramadhan adat atau syariat?

baru2 ni aku ada tgk video shared kat fb.. pasal ramadhan dan perkara2 berkaitan dengannya.
ustaz shahul apa ntah nama ustaz tu.. tak kisahlah kan yg penting masuk dalam kepala otak aku ni apa yg diceramahkan tu.. dia org penang so. aku banyak gelak bila dia sebut ayat2 dia tu.. dari perkara tu serius jadi macam buat lawak.. but dia bukan berlawak ok, apa yg dia kata tu benar belaka.. apa dia kata.. jap aku cek balik.. dia kata toksah dok ajuk org penang bercakap... heee.. kelakau

sapa2 paham perkataan sod waw mim.. ada makna tersingkap di dlaamnya.. sapa paham dan boleh amalkan.. ia jadi ramadhan syariat.. bukan ramadhan adat. meh tengok apa yg dikatakan ramadhan syariat dan adat. as saum ialah puasa kan.. so..

ramai puasa tapi tak sembahyang.. ada tak? ada kan?
ada tak yg  puasa tapi tak tutup aurat? ada kan?
ada jugak yg puasa tapi main judi.. ada kan? pi magnum beli selamba. ada kan?
ada tak mai terawih tapi tak semayang isyak? ada kan?
ada tak mai terawih tapi tak mai majlis ilmu? ada kan?

kena paham apa sunat apa fardhu, ramai gak tak paham.. dok kata nape buat tazkirah sbb dia nak buat terawih je, mengganggu katanya.. mmg ada yg tak paham tazkirah mencari ilmu tu jatuh hukumnya fardhu, sedangkan tarawih tu hukumnya sunnat.

pasal apa bulan ramadhan ramai pi mesjid?  ramadhan pi keje jugak kan.. tapi bila ramadhan kenapa ramai yg gi mesjid?  hari2 biasa tak pegi pulak?  inilah yg dinamakan ramadhan adat, bukan syariat.. kalu kita teruskan pi memeriahkan mesjid sebelum ramadhan tiba dan selepas ramadhan abis, itulah sebaik2nya.. maksudnya ramadhan kita tadi adalah mengikut syariat.. bukan sekadar mengikut adat saja seperti dari dulu2 mmg org pegi ramai ke mesjid bulan ramadhan lah.  ye la kan.. dulu kita semua jahil, bila dah tau perlu utk kita mengamalkannya..

sama2 kita mengambil iktibar..









Thursday, July 10, 2014

apa yang kau tahu?

bacalah sebutlah dengan nama Tuhan yg menciptakan segala kejadian di dunia..
bacalah tulislah dengan pena wahyu yg diutuskan risalah kebenaran utk insan
seluruh kasihnya telah Dia curahkan tulus suci mengisi ruang hati
bagai dalam dingin rindu berdakapan dengan kata syahdu kasih mesra bersatu
apa yg kau tahu?

bacalah lihatlah dengan mata selami sanubari putaran panorama hidup ini
bacalah ribuan mata hati bisikan penuh mimpi melambang kelalaian tidak henti
suruhan larangan telah Dia sampaikan jangan pilih haluan dimurka
kelak rebah diri duka menangisi tanpa belas kasih disiksa saban waktu
apa yg kau tahu?

gua hirak menggamit kisah silam satu peristiwa nabi bersendiri.. iqrak diturunkan Muhammad ditabalkan
tersuratlah sudah kalam dari Tuhan
sekian kalinya detik waktu berlalu apa terus berbakti utk Dia
membalasi kasih syukur dengan nikmat amal yg bertambah hikmahnya yg ketemu
apa yg kau tahu?


****apa yg kau tau**rabbani****

Tuesday, July 08, 2014

seandainya semua tahu..

waktu ini waktu lunch.. tapi sebab puasa.. and aku rasa cam letih ya amat.. tekak sakit.. telan air liur pun sakit.. macam nak demam.. tapi mintak2 tak ler. i cannot afford to demam coz i have so many things to do.. huu.. Ya Allah.. kau sembuhkanlah aku.. Kau ingatkanlah aku bila berbuka nanti, jgn minum air tebu hari2 sehingga tekak ku sudah tercedera akibatnya.. aduhai.. air tebu ais mmg anugerah Allah yg sgt syahdu utk dinikmati.. tapi kalu hari2 for the whole 9 days.. memang terlalu la kot.. Astaghfirullah.. kenapa kau kejam kepada tekakmu sendiri wahai su?

ni aku dok diam2 je la kat opis. keje mmg melambak.. but aku kena tunggu approval.. approval tu ialah proses yg sangat jenuh sekali yg harus aku tempuhi semenjak keje sini.. ehhehe.. but i love my job.. i stress it out again.. i do love my job.. and i take pride in what i do.. okeh.. so, sementara nunggu approval, while lunch, aku pun menulis lagi.. rajin la pulok kann?  ntah sapa nak membaca. kalu bukan aku sendiri in future.. kehkehkeh.. kuang..

aku takut akan semua dosa2ku.. aku takut dosa yg terus membayangiku.. ampuni aku dri segala dosa2ku.. ampuni aku menangisku bertaubat padaMu..

selingan jap.. sambil dengar lagu ungu.. andai ku tahu.. aku dan lagu macam tak bley berpisah.. kecuali mati la kot.. ehhehe.. sabau je la su.. mmg suka mendengar lagu2.. now bulan puasa aku tukar kepada lagu2 berbentuk nasyid and nasihat.. lagu2 maher zain kalu diamati liriknya.. masya Allah... sangat lah bagusnya.. bukan saja di bulan ramadhan ni tau.. bila2 jer. ngeee. promote pulok.. hmmm..


dah 10 ramadhan harini. ye ke. ye kot. adoi.. aku ni macam lalok je.. jari jemari ni sejuk tatkala aku menaip entry ni.. sejukk.. nak tulis apa tadi ntah.. nak cerita apa berlaku pagi tadi.. heee.. bukan main aku melalut kau.. lebih 4 perenggan atas tu.. hehehh

ok. pagi tadi aku dapat mesej kat fb dari seorang kawan bernama Rosidah Naik.. baru jugak jadi kawan recently jer.. so she said.. suka tengok muka aku.. ni dia conversation nya..

As salam cik suriani..smoga sht n ceria pg2 ni
Waalaikumsalam cik rasidah.. mashih ye.. sama doa utk u jugak
https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/p32x32/10373800_1428589477422586_8700644727376982398_n.jpg
X kje ke
https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/p32x32/10373800_1428589477422586_8700644727376982398_n.jpg
Suka tguk muka cik ..lembut ati tguk
Sapa kata? Hehee.. ni tgh jalan nak pi keja niii.. hehee
Alhamdulillahhh.. tq
Hukhuk.. tersentuh tauu
Saya ni hamba jer
https://fbcdn-profile-a.akamaihd.net/hprofile-ak-xpa1/t1.0-1/p32x32/10373800_1428589477422586_8700644727376982398_n.jpg
Oo k x ggu..bla2 free kita bual lg yer



perempuan mmg suka dipuji.. sbb mereka akan rasa dihargai.. tapi hati2 dengan pujian.. manusia kebanyakannya akan tenggelam dlm pujian.. kita bila dipuji.. kita hanya perlu ucap Alhamdulillah.. segala pujian hanya bagi Allah...  menurut ustaz azhar idrus .. segala puji dalam dunia ni semua terpulang pd yg Maha patut dipuji iaitu Allah.. so, apapun pujian.. patut dipulangkan semula kepada... Allahhhh.... begitulah.. 

jangan bila dipuji.. kita kata.. "memangpunn".. "tak tau lagi ker".. atau "eh.. tau takper".. hehehe.. salah tauu..

sebolehnya, kita tepislah topik tu dgn beralih kepada topik/perkara lain.. jangan hanyut dgn pujian sebab itu cara syaitonirrojim nak menjerat kita.. skill ini dipanggil cara nak mengelak tipu daya iblis..





tu je lah dulu.. eh.. before i stop.. cer cek out these application yg i guna utk tudung di atas.. tapi nak makai sendiri kena belajar lagi la nampaknya.. hehehe.. tak reti melilit..

chowcincau..








Monday, July 07, 2014

umpat dan bulu2 binatang

Ada satu cerita tentang seorang yg amat suka mengumpat. Hari2 kerjanya mengumpat manusia. Pantang terlihat kesilapan orang mulutnya automatik mengumpat. Si pengumpat menyedari tabiat buruknya itu dan ingin berubah. Pun begitu amat sukar baginya untuk mengubah tabiat buruk tersebut.

Akhirnya berbekalkan semangat ingin berubah kepada kebaikan, si pengumpat tersebut menemui seorang ustaz utk menceritakan masalahnya.

Setelah mendengar dengan teliti masalah yg dihadapi si pengumpat tersebut, ustaz itu pun mengambil satu guni lalu diisikan penuh bulu2 binatang.

"Ambil guni yg berisikan bulu2 binatang ni dan pergi ke bangunan paling tinggi di bandar kita. Kemudian buangkan bulu2 di dlmnya sehinga habis. Setelah selesai semuanya datang kembali ke sini bertemuku...!", suruh ustaz itu.

Si pengumpat tadi terus melakukan suruhan ustaz tersebut tanpa berlengah. Dia naik ke bangunan paling tinggi di bandarnya dan dibuangnya bulu2 binatang yg ada dlm guni tersebut. Bulu2 binatang itu kemudiannya berhamburan ditiup angin. Selesai semuanya dia kembali bertemu si ustaz.

"Saya dah selesaikan apa yg ustaz suruh itu..", kata si pengumpat.

Ustaz itu tersenyum. Kemudian berkata, "Baik, sekarang aku mahu kamu cari balik bulu2 binatang yg kamu buang dari bangunan tinggi itu sehingga penuh balik guni dengannya..!"

Si pengumpat tercengang. Mustahil dia dapat melakukannya.

"Ustaz! Mana mungkin saya dapat melakukan perkara tersebut. Bulu2 tersebut telah bertaburan ditiup angin dan berselerak di merata tempat yg saya sendiri pun tak tahu di mana...!", katanya.

Ustaz itu lalu berkata, "Saudaraku, ketahuilah bahawa begitulah getirnya masalah yg kamu bakal hadapi di dunia dan akhirat kelak akibat suka mengumpat..!"

Semoga bermanfaat bagi para pengumpat tegar. Kikis la sikap suka mengumpat. Terutamanya di bulan mulia ini.



credit to cik Zarra Qamar..


memahami dan menghargai

saya benar2 ingin supaya dia memahami saya seperti mana saya cuba memahami dia...
saya benar2 sayangkan dia walau apa pun keadaannya..
saya benar2 seorang yg tak tau menghargai kadang2.. tapi saya tetap mau dia sesekali menghargai saya..
saya benar2 minta maaf jika telah membuat dia tersinggung..
saya benar2 tak mahu ini semua berlaku.
.