Thursday, March 19, 2015

but i love you

Mungkin kita pernah rasa tentang cinta,
Yang takdirnya bukan untuk kita,

Mungkin ini adalah cara meluah cinta,
Tanpa berkata atau berpandang mata,

I’m sorry but i love you,
I’m sorry if i miss you,
Even if i can’t have you ,
You know i’ll always be there for you,

Mungkin aku mencintaimu walaupun engkau tak pernah tahu,
Mungkin aku mencintaimu tanpa lelah atau pun jemu,

Mungkin kita tak bersama di takdirkan,
Tak mengapa asal kau bahagia,

Biar aku mencintaimu biar tiada siapa yang tahu,
Biar aku mencintaimu dalam diam ataupun bisu,

I’m sorry but i love you,
I’m sorry if imiss you,
Even if i can’t have you,
You know i’ll always be there for you.
I’m sorry but i love you..


Tuesday, March 17, 2015

surga dan neraka..

Kisah Nabi Idris AS Melihat Surga dan Neraka

sedikit renungan di hari selasa.
copy pasted from fb

****************************************************************************

Setiap hari Malaikat Izrael dan Nabi Idris beribadah bersama. Suatu kali, sekali lagi Nabi Idris mengajukan permintaan. “Bisakah engkau membawa saya melihat surga dan neraka?”

“Wahai Nabi Allah, lagi-lagi permintaanmu aneh,” kata Izrael.

Setelah Malaikat Izrael memohon izin kepada Allah, dibawanya Nabi Idris ke tempat yang ingin dilihatnya.

“Ya Nabi Allah, mengapa ingin melihat neraka? Bahkan para Malaikat pun takut melihatnya,” kata Izrael.

“Terus terang, saya takut sekali kepada Azab Allah itu. Tapi mudah-mudahan, iman saya menjadi tebal setelah melihatnya,” Nabi Idris menjelaskan alasannya.

Waktu mereka sampai ke dekat neraka, Nabi Idris langsung pingsan. Penjaga neraka adalah Malaikat yang sangat menakutkan. Ia menyeret dan menyiksa manusia-manusia yang durhaka kepada Allah semasa hidupnya. Nabi Idris tidak sanggup menyaksikan berbagai siksaan yang mengerikan itu. Api neraka berkobar dahsyat, bunyinya bergemuruh menakutkan, tak ada pemandangan yang lebih mengerikan dibanding tempat ini.

Dengan tubuh lemas Nabi Idris meninggalkan tempat yang mengerikan itu. Kemudian Izrael membawa Nabi Idris ke surga. “Assalamu’alaikum…” kata Izrael kepada Malaikat Ridwan, Malaikat penjaga pintu surga yang sangat tampan.

Wajah Malaikat Ridwan selalu berseri-seri di hiasi senyum ramah. Siapapun akan senang memandangnya. Sikapnya amat sopan, dengan lemah lembut ia mempersilahkan para penghuni surga untuk memasuki tempat yang mulia itu.

Waktu melihat isi surga, Nabi Idris kembali nyaris pingsan karena terpesona. Semua yang ada di dalamnya begitu indah dan menakjubkan. Nabi Idris terpukau tanpa bisa berkata-kata melihat pemandangan sangat indah di depannya. “Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah…” ucap Nabi Idris beulang-ulang.



Nabi Idris melihat sungai-sungai yang airnya bening seperti kaca. Di pinggir sungai terdapat pohon-pohon yang batangnya terbuat dari emas dan perak. Ada juga istana-istana pualam bagi penghuni surga. Pohon buah-buahan ada disetiap penjuru. Buahnya segar, ranum dan harum.

Waktu berkeliling di sana, Nabi Idris diiringi pelayan surga. Mereka adalah para bidadari yang cantik jelita dan anak-anak muda yang amat tampan wajahnya. Mereka bertingkah laku dan berbicara dengan sopan.

Mendadak Nabi Idris ingin minum air sungai surga. “Bolehkah saya meminumnya? Airnya kelihatan sejuk dan segar sekali.”

“Silakan minum, inilah minuman untuk penghuni surga.” Jawab Izrael. Pelayan surga datang membawakan gelas minuman berupa piala yang terbuat dari emas dan perak. Nabi Idris pun minum air itu dengan nikmat. Dia amat bersyukur bisa menikmati air minum yang begitu segar dan luar biasa enak. Tak pernah terbayangkan olehnya ada minuman selezat itu. “Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah,” Nabi Idris mengucap syukur berulang-ulang.

Setelah puas melihat surga, tibalah waktunya pergi bagi Nabi Idris untuk kembali ke bumi. Tapi ia tidak mau kembali ke bumi. Hatinya sudah terpikat keindahan dan kenikmatan surga Allah.

“Saya tidak mau keluar dari surga ini, saya ingin beribadah kepada Allah sampai hari kiamat nanti,” kata Nabi Idris.

“Tuan boleh tinggal di sini setelah kiamat nanti, setelah semua amal ibadah di hisab oleh Allah, baru tuan bisa menghuni surga bersama para Nabi dan orang yang beriman lainnya,” kata Izrael.

“Tapi Allah itu Maha Pengasih, terutama kepada Nabi-Nya. Akhirnya Allah mengkaruniakan sebuah tempat yang mulia di langit, dan Nabi Idris menjadi satu-satunya Nabi yang menghuni surga tanpa mengalami kematian. Waktu diangkat ke tempat itu, Nabi Isris berusia 82 tahun.

Firman Allah:

“Dan ceritakanlah Idris di dalam Al-Qur’an. Sesungguhnya ia adalah orang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi, dan kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (QS Al-Anbiya:85-86).

***
Pada saat Nabi Muhammad sedang melakukan perjalanan Isra’ Mi’raj ke langit, beliau bertemu Nabi Idris. “Siapa orang ini? Tanya Nabi Muhammad kepada Jibril yang mendampinginya waktu itu.

“Inilah Idris,” jawab Jibril. Nabi Muhammad mendapat penjelasan Allah tentang Idris dalam Al-Qur’an Surat Al-Anbiya ayat 85 dan 86, serta Surat Maryam ayat 56 dan 57.



***************************************

p/s:
Semoga kita sama-sama mendapat rahmat Allah s.w.t agar berpeluang merasa nikmat syurga.
Amiin...

apa silapku?

kadang2 kau tak tau apa silap kau. kemarin dia baik je.  gurau senda ramah mesra.  harini langsung tanak senyum, cakap apatah lagi.  hmm.. apa pulak aku dah buat kali ni.  salah lagi salah jugak lagi.
dia menguji ketahanan dan ketabahan aku ke per?

biarkanlah dia dengan dirinya dulu.  bila dia dah lega nanti, marilah berborak denganku.  aku sentiasa ada untuk org yg mahu bersama denganku.  mahapkan lah aku kalu menyakitimu tanpa ku sedar.  akupun manusia kerdil yg penuh dosa.. huhuuu..






Monday, March 16, 2015

kung kung kung.. batuk daa

Aku dah dlm tren 7.25 nak pi keje.  Batuk n selsema masih terasa berbisa haa.  Tapi ku layankan jua sbb keje menimbun.  Aku nak je lepak rehat kat umah.. tapi aku sedar aku mmg tak boleh.  So.. tahan je laa.

Semalam balik dr kuliah badan rasa menggigil.  Masuk umah je kanda tgk tv.. amal kat pc dia.. ameer dlm bilik main hp lah cam biasa.  Aku teruih meluru masuk bilik bukak tudung and naik katil tido.. punya lembik demam kali ni.  Bawak2 je badan semalam and kemarin.  Bila sakit rasa all systems down.. so.. mood pun nak kena jaga elok2 supaya hati org tak terguris.. walau hati sendiri dah lama koyak.

Aku padam almost 2 jam.  Tingat lak kanda nak soh masak.  Sabar je la nunggu aku bangun dr tido ni.  Sibbaik buleh mangun.  Mangun2 solat zohor dulu pastu baru tgk msg kot2 ada yg cari.. eheee.. sapa la nak heran kau su.. huhuu.. then terus ke dapur masak.

Aku masak simple2 je.. ayam goreng, tomyam ayam and kacang buncis tumis dgn telor.  Sabar je anak2 and kanda nunggu aku siap masak.  Masing2 lapau dah.  Bukannya apa ngat.. bila bau masakan tu menusuk idung.. automatik jadi lapau.  Siap masak aku dah lembik balik.   Adoiyaii.. badannn..



Seriously.. i just need a hug.. from you my love!!