Sunday, September 17, 2017

Masak senang2 tapi sedap

Hahaa.. ayat tajuk tak menahan.  Aku sebenornya suka masak korang tau tak?  Yg aku pandai masak selalunya yg mudah2 and aku dah kira cam terer la masaknya.  Antara yg aku selalu masak and asik2 ulang2 masak ialah.. ikan masak asam pedas, tomyam, kari, masak ayam/daging kunyit, sambal tumis ikanbilis, sotong udang, masaklomak cilapi, ayam masakmerah, masak kurma and kerabu.  Maybe ada yg aku lupa.. tp itulah antara lauk2 yg aku selalu ulang2 masak.  Tada yg baru pun.  Byk lauk2 ni adalah kerana laki aku sukakan lauk2 berkuah.. aku pun ikutkan.. belajar masak utk dia and anak2.  Aku punya selera mudah je.  Yg mudah2 dan susah nak salah masaknya.. ekekke.. Dulu2 mula2 kawen selalu je kena komplen dgn laki tu.  Bila aku tanya dia tau ke caner masaknyer.. tatau plak.. hmm kompem dia kata tatau.. kalu ngaku tau.. kang dia kena buat dulu ngajor aku kan.  Nak tanak.. kenalah aku tanya2 dr sapa2 yg pandai masak kann.. so.. bukanlah susah sgt masak sbenornya.  Asalkan kita berani mencuba merasa.. kann?

Semalam aku bantai je masak ikut kata hati aku pulak.  Laki tanya.. takde kuah ke.. takde la harini.. nanti minum air jelah banyak2 aku kata.. hehee.  Aku masak ikan kembung besau 3 ekor, goreng garing2.. aku kopek petai yg tinggai 2 papan, nak ulam dgn daun pucuk ubi yg daunnya halus2 tu yg kesukaan aku tu beli kat pasau pg tu.  Ulam2 tentu makan dgn cicahan kann?  So.. aku cari smbal yg aku frozen kan.. sambal itam pemberian kak ita norita yg mabeles.  Aku alter tambah air asam limau nipis.. bg jadi cair and banyak sikit.. huiyooo.. makan menyicah pucuk ubi rebuih dgn sambal ini.. sgtlah menyelerakan.. sedap weyyyhhh.. ha kau.. dgn ikan goreng garing2 tu mmg makan sedap semalam.








Harini pulak aku masak apa ye?  Hati geram je bila kita dah siap2 nak kuar bfast.. masa tggu ameer bersiap2 nak keluar.. dia leh soh aku buat je sarapan.. takyah kuar.. smlm dah beli tepong goreng cucur tu.. buat jelah bekfast.. hmm.. hancur gak ati nih.  Nak tanak buat lak cucur tu.. kasi dia puas ati.  Aku ni sekadar bini yg takyah dipedulikkan perasaan.  Huk huk.. nangis dlm hati sokmo.  Nasiblah jadi bini camni.   

Tghari td.. aku dgn malas2nya lmbat2 je tgk dlm peti es.. aku soh laki pi beli sayur.  Sayur satu pun takde nak buat lauk.  Dia dgn berat hatinya.. pi lah kedai aceh dekat depan tu beli sayur bayam, bendi, peria, kacang botor and noneh.  So.. lauk yg den masak ialah.. ayam goreng tepung berempah pedas, ikan kembung masak pindang and... peria tumis dgn daging ayam.  Jadilah.. ado gak kuah2 utk laki kann?  Geram dgn laki tp tetap masak utk dia and anak2.. huhuu.. 






No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...