Friday, January 19, 2018

kepek ubi aku.. ehhhh

aku ni mmg dah ada darah meniaga dalam badan ni sejak lama.  ye lahkan. dari kecik tolong mak aku niaga nasik lemak tepi sekolah menengah selayang tu, peh tu teruskan je sampai aku masuk itm pun masih jual apa2 yg boleh dijual kat asrama.  benda2 cam tulah, kepek ubi pedas special mak aku.  actually mak aku, along aku aku and tah sapa lagi dalam kuarga aku mmg biasalah buat kepek ubi ni.  cuma yg kami tak buat cuma menanam ubi kayu tu sendiri.  tu pun sebab takde tanah lapang utk menanam.  kalu ada tanah macam kat kampung, aku rasa, maybe sebahagian dari tanah tu akan diusahakan dgn menanam pucuk ubi utk ubi kayu dan segalanya dari pokok tu sendiri.  pucuk ubi boleh direbus makan gitu, or dibuat gulai masak lemak cilapi and macam2 lauk lagi darinya, kan?  so, ubinya buleh dibuat kuih lepat ubi, kuih apa ntah lagi, but for me, ubi kayu sgt berirama dgn kerepek ubi pedas mak aku.  nowadays, dah beralih tangan kepada along akulah pulak.  so, masih terus berurusan dgn ubi kayu.  kadang2 tebal sambalnya, kadang2 nipis sikit, bergantung kepada kualiti ciligiling yg digunakan oleh mereka.  panjang gak aku menceceh bab pucuk ubi kannn?

aku dari kecik mmg amik bahagian bab kepek ubi nih.  dari membeli ubikayu, balik umah mengupas basuh and menyagat keping2 nipis, menggoreng dan menyira dgn sambalnya.  bukan susahpun membuat sambalnya.. lebihkan gula supaya lebih power.  eh, lupa, apa2 pun yg berkaitan dgn sambal, make sure ia betul2 garing, i mean cilinya tu betul2 masak, jgn tak ckup masak, mmg tak sedap jadinya.  itu lah kata2 azimat dari mak aku.  bila cili ckup masak, baru jadi sambalnya.  masak apa pun yg berkaitan dgn menumis, gitulah kaedahnya, okey?



pehtu, menjualnya.  kepek ni macam apa2 jugaklah.  yg sedap tentulah org akan suka.  bila kita meniaga, yg paling penting adalah membuat supaya semua org nak merasanya.  bila kita sendiri rasa sedap, tentu kita nak promote kat org.  so, aku punya kejelah mempromot utk along sekarang.  apa2 saja yg kita nak jual, or just nak promote, kita kena buat (dalam kes ni kepek) supaya kepek ni menjadi satu keperluan, bila diorang takde mende nak ngunyah2, sambil tengok tivi ke, sambil jumpa kawan2 ke.. or just bila2 boring, buleh je makan.  so, gambar yg aku post kan kat media sosial tu mesti menarik, if not, tak jadi.  gambar sgt penting, kann?  bila org dah bercerita.. in sya allah.. senang keja dah.  buat, and make sure supply cukup.

we make people feel they need it.. then it is a success!!






No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...