Tuesday, December 23, 2008

Sambal tumis kering cili api dengan ikan bilis

Semalam tak gi gym, takde geng. Ati cuti, siti plak, malas. Dah aku nak gi sensorang tu, tak selera nak exercise, maka aku terus belah sebelum kol 5.30 lagi.

Sampai umah, Amal tak nampak muka, tatau mana dia pegi main. Ameer plak berlari2 anak bila nampak kereta aku masuk. Berpeluh2 giler, main tak hengat diri ngan Didip and kawan baru dari umah sewa tengah tu.

Singgah umah mak. Mak pelawa makan nasi goreng. Tak tolak de, rindu kat mak & masakan dia. Borak2 sambil makan dan bagi mak duit belanja dan duit umah.
Mak bitau dia teringin nak makan KFC and tanya kalu2 aku nak kuar, bley tolong belikan untuk dia. Sian dia, mengidam ayam goreng kau!! Aku tak kuar, so tak dapatlah dia makan. Lagipun kanda balik lewat. Maybe malam nanti aku boleh belikan.

Bila balik umah, punyalah... tongkang pecahpun lagi kemas, tau! Tenshen la kalu gini. Nak je aku hire sorang bibik nak mintak tolong kemaskan umah setiap hari. Tak larat aku. Tapi, aku sedar diri, tara mampu juga. Hari2 bersepah, tatau dorang berdua ni buat apa kat rumah. Dah kemas belah depan & tengah, kemas pulak dapur. Punyalah penat, ye la, dah sehari bekerja, balik umah kena kemas pulak. Aku ni bukanlah suka ngan mengemas, aku lebih suka gi bernyanyi2, berlari2 anak atas treadmill atau main ping pong dari berkemas. Heheh.. sapa yang suka, kan, penat!

Kanda balik, tengok aku baru siap berkemas, dia kata nak makan. Aku kata tak larat nak masak, letih. Dia kata biar dia masak. Mmmm… leceyla kalu dia masak, takde lain de, mesti sardine je la. Muak aku. Biarlah aku masak. Penat2 tu, dapat jugak aku masak lauk su'un & pucuk rebus ngan telur pecah and sambal tumis kering cili api ikan bilis, feveret kanda. Amal yg kata kenyang tadinya, tiba2 je lapau and abis 2 pinggan sebabkan kuah su'un tu. Hmmm....

Cedera perut aku makan sambal cili api berapi tuh. Sebelum tido tadi malam dah ke tandas dulu. Pagi ni sekali lagi. Power tak power itu sambal?? He heh…. Tak dapat bawak gi opis sebab dah takde bekas lagi, semua tinggal kat opis, boleh?

Hari ni lunch nak makan apa? Nanti aku kena gi survey la nampaknya!!

6 comments:

  1. Jangan tak hingat pulangkan bekas aku udah.... aku pun ketandusan bekas gak... heheheee

    ReplyDelete
  2. hik...sian ko akak..aku buleh jadik bibik ko, kemas kan umah. tapi, kene ada epf socso deduction lah yek.

    ReplyDelete
  3. eh, aku klik (x bernama) plak..correction...

    ReplyDelete
  4. aiyo pu3, sorry la ek..

    itu kek sudah abis, itu bekas kereta dalam suda tinggal sana!

    nanti aku bawakkan ye!

    ReplyDelete
  5. dear syurei..
    tak sangka ko rela menjadi bibikku..
    tapi kan ke semua bibik skrg ni dah ada epf socso bebagai?
    nanti aku fwdkan application form, okeh?

    ReplyDelete
  6. Tumpang lalu..intai2 blog..Nice to meet ur blog....keep up blogging...

    ReplyDelete

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...