Wednesday, August 17, 2016

nikmat

apakah mende paling nikmat ko penah rasa?
tido pun nikmat
ada org yg susah sgt nak tido, kdg2 mata sgt mengantuk, tpi bila nak tido.. tak buleh tido
makan pun nikmat
oh yeh.. mmg nikmat, lagi2 org yg suka makan cam aku nih.
pd yg tak buleh makan, or kena pantang makan.. rebung takleh makan, cendawan takleh makan, nenas takleh makan, terung takleh makan. kurang dah nikmat makan dia tu.. kan? mmg sedih la jugak.  leleh je tengok org makan awok tak buleh makan.. padahal sedap sgt rebung tu.. lg2 kalu msak lemak cilapi dengan daging.. aduihhh.. meleleh tau.. dah ko tak buleh makan.. ko tahan je la kan.. Allah bg dah byk mende lain buleh makan, syukurlah ye.. makanlah pucuk ubi masak lemak tu.. sedap bangat jugak kan?  tak usah sedih2.
senang beno kau su.. ko tu apa pantang pun takde, senang lah.. ye lah.. aku mmg tak paham.  aku sedar ramai org yg pantang itu ini.. tapi aku cubalah nak memahami.  maybe aku kena lebih banyak bersyukur bab makan ni kan or bab apa je lah.  semua tu kurniaan Allah SWT.  bersyukur buat kita rasa byk lagi yg kita nak kena rasa dan teruskanlah bersyukur.

apa lagi nikmat kau nak cerita?
nikmat sihat?
yes.. aku ni dah empatpuluh tuttt umur.  Alhamdulillah aku rasa 89% hidup aku Allah bg sihat.  so kalu sakit sikit2 tu.. buat2 diam sudah.. Allah bg warning yg sakit tu supaya ingat yg memberi sakit itu adalah Dia jugak.  Walaupun gitu.. jgnlah mengeluh diberi sakit.. patut tahan dan bersyukur Allah uji dgn kesakitan.  itulah dia kafarah dosa.  potong dosa kita sikit2 asalkan kita sabar dan tahan dengan ujianNya itu.  senyummmmmm..
Aku ni kalu diberi ujian sakit tak buleh makan macamanalah kan.  Ya Allah jgnlah Kau turunkan aku dengan ujian begitu.  Aku sgt berdosa.. tapi itulah.. Kau bagi ujian selalunya hamba2 Mu yg tahan belaka akan ujianMu itu.

apa lagi?
nikmat main?
oh yehhh.. tu yg paling nikmat jugak.. tak semua merasa main kann?
dah bujang cemana nak main.
dah janda mana nak main lagi?
dah duda, how?
ekekekeke.. apa2 pun semuanya ujian belaka ye tak?

gatai kan aku?



No comments:

Post a Comment