Thursday, May 27, 2010

Simpanlah sikitt..

Kata2 pengasas DCL, April 2010 - Dato’ Stapa Omar

Assalamualaikum dan salam 1 DCL..

Berapa besarpun pendapatan yg anda peroleh, tidak menjadikan anda kaya atau jutawan jika anda tidak menabung. Dalam kata lain, pendapatan yg besar bukan penentu utama anda menjadi kaya, sebaliknya, ianya ditentukan dengan nilai yg anda simpan (tabungan).

“Hei, bagaimana saya mahu menabung sedangkan pendpatan saya tidak mencukupi utk menyara kehidupan saya dan keluarga?”.

“Hello.. pendapatan saya hanya mencukupi utk membayar bil, hutang wajib bulanan (hire purchase) dan sara hidup. Tak ada lebihpun!”.

"Ya, saya akan mula menabung bila pendapatan saya sudah besar”.

Saya sering mendengarnya sepanjang hidup saya kalimah-kalimah duka lagi maha silap di atas.

Ya, jika anda di antara mereka ini, anda memang ditakdirkan TIDAK akan kaya dan jadi jutawan sampai bila-bila pun . Bahkan anda juga tidak mampu membina org lain menjadi kaya. Lebih teruk lagi, anda tidak mempunyai simpanan utk masa kecemasan.

…. Itu sedikit dari kata2 Dato’ Stapa.. ada lagi sikit …

Menabunglah sekurang2nya 10% daripada pendapatan anda. Anggaplah jumlah itu adalah wang yg hilang atau simpan utk dilupakan.

Urus dan rancanglah perbelanjaan anda dengan bijak dan menabunglah hari ini meskipun hanya dalam jumlah yg kecil. Tambah simpanan anda setiap bulan. Perjalanan hidup anda pasti akan berubah.

Salam perjuangan!

No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...