Friday, April 01, 2011

bagaimana nak buat org suka kat kita

aku suka faizal tahir.. tapi ini tak ada kena mengena dgn ini tajuk, saja la, aku suka..

tajuk tu bukan aku cakap.. cuma dalam bahasa aku sendirilah..


aku amik dari tips usahawan berjaya, tulisan datuk dr. maznah hamid ni tau..


antara point2 tu ialah:


prinsip pertama, belajar utk mengingati nama org. kalu kita cekap ingat, ini mnunjukkan minat kita pada seseorang itu cukup tinggi. nama, kedudukan, gelaran seseorang itu amat penting bagi dirinya. kena kita hafalkan dah sebutkan ulang2 sampai ingat, ok?


2, jadilah pendengar yg baik, tunjukkan minat anda yg lebih terhadap segala cakap dan ceritanya dan bukan anda yg cakap lelebih. pujilah bila perlu dgn ikhlas kepadanya.


3, jangan ego plak.. elak dari memberi terlalu banyak pandangan macamlah kita ni saja yg tau segala2nya.. seeloknya pamerkan sifat merendah diri..


dapat?


apa lagi..


4, pupukkan kualiti diri anda yg sentiasa menarik, menggembirakan,memberangsangkan supaya org lain suka bersama anda dan mendapatkan kerjasama daripada anda.


5, tawarkan pertolongan or bantuan terlebih dahulu, sebelum anda nak mintak apa jua bantuan daripada seseorang itu. jadilah seseorang yg "diperlukan" diharapkan dan amat "berguna".


6, praktikkan sikap sukakan org, hormatkan org sehingga dia menjadi sbgai sifat semulajadi anda dan amalan anda.. haaa, susah ni.. ini human skill tauu..


7, ambil peluang utk ucapkan tahniah atas kejayaan seseorang dan nyatakan rasa simpati atas kedukaan atau kegagalannya. kongsi perasaan lah kiranya nih..


haaa.. selamat mencuba dan selamat berjaya, k?


PERINGATAN: IMPIAN HANYA AKAN TINGGAL IMPIAN SEMATA2 SEKIRANYA KITA TIDAK SANGGUP BERTINDAK MENJADIKAN IMPIAN KITA SEBUAH KENYATAAN.


No comments:

Post a Comment