Friday, July 11, 2014

ramadhan adat atau syariat?

baru2 ni aku ada tgk video shared kat fb.. pasal ramadhan dan perkara2 berkaitan dengannya.
ustaz shahul apa ntah nama ustaz tu.. tak kisahlah kan yg penting masuk dalam kepala otak aku ni apa yg diceramahkan tu.. dia org penang so. aku banyak gelak bila dia sebut ayat2 dia tu.. dari perkara tu serius jadi macam buat lawak.. but dia bukan berlawak ok, apa yg dia kata tu benar belaka.. apa dia kata.. jap aku cek balik.. dia kata toksah dok ajuk org penang bercakap... heee.. kelakau

sapa2 paham perkataan sod waw mim.. ada makna tersingkap di dlaamnya.. sapa paham dan boleh amalkan.. ia jadi ramadhan syariat.. bukan ramadhan adat. meh tengok apa yg dikatakan ramadhan syariat dan adat. as saum ialah puasa kan.. so..

ramai puasa tapi tak sembahyang.. ada tak? ada kan?
ada tak yg  puasa tapi tak tutup aurat? ada kan?
ada jugak yg puasa tapi main judi.. ada kan? pi magnum beli selamba. ada kan?
ada tak mai terawih tapi tak semayang isyak? ada kan?
ada tak mai terawih tapi tak mai majlis ilmu? ada kan?

kena paham apa sunat apa fardhu, ramai gak tak paham.. dok kata nape buat tazkirah sbb dia nak buat terawih je, mengganggu katanya.. mmg ada yg tak paham tazkirah mencari ilmu tu jatuh hukumnya fardhu, sedangkan tarawih tu hukumnya sunnat.

pasal apa bulan ramadhan ramai pi mesjid?  ramadhan pi keje jugak kan.. tapi bila ramadhan kenapa ramai yg gi mesjid?  hari2 biasa tak pegi pulak?  inilah yg dinamakan ramadhan adat, bukan syariat.. kalu kita teruskan pi memeriahkan mesjid sebelum ramadhan tiba dan selepas ramadhan abis, itulah sebaik2nya.. maksudnya ramadhan kita tadi adalah mengikut syariat.. bukan sekadar mengikut adat saja seperti dari dulu2 mmg org pegi ramai ke mesjid bulan ramadhan lah.  ye la kan.. dulu kita semua jahil, bila dah tau perlu utk kita mengamalkannya..

sama2 kita mengambil iktibar..









No comments:

Post a Comment