Thursday, April 09, 2015

nasik lemak punya sambal tumis

Aku dr kecik makan nasik lemak mak aku mmg la terbaik.  Korang kalu rasa sambal tumis mak aku, korang akan setuju yg mak aku mmg terror bab masak sambal.  Aku tanya la ke dia apakah rahsianya membuat smbal tumis yg sedap walau pedas tapi tetap boleh dinikmati dgn penuh berselera.. eheee.. ko ingat mak aku bagitau tak petuanya?  Oit.. mak aku best punya.. mende ilmu dia takkan simpan sendiri.. kasi turun la kat sapa2 yg mahu mengambilnya.. so.. akupun belajarlah.. tengok sendiri dia masak hari2.. setiap hari sambal tumis kena tumis sebab selalunya habis utk sehari meniaga.  Taklah byk sgt mak aku buat sambal.. cuma 1 kuali besar tu anggaran diameter 12 inci adalah kot kuali tu.  Penuh kau.. masa menggelegak sambal tu.. jgn ko dekat2.. harus merecik kena kulit kau sakit nyahh.. hehee..

Apa rahsianya? Mak aku meniaga nasiklemak macam berpuluh taun gak lah.. cari rezeki membantu abah meningkatkan ekonomi kuarga.  Bebel lamo ngat.. rahsianya ialah.. masa menumis cili kisar or cili giling yg di blend.. haruslah ditumis semasak2nya.. hingga betui2 kering airnya dan hampir2 nak kering.  kalu pakai cili giling yg beli lagilah kena lama sebab kdg2 pengeluar cili tu letak tepunglah.. asam lah... letak macam2 nak bg tahan lama kan cili tu.  So.. the best thing is to make sure kita tumis cili tu sampai betui2 masak.  Dah tu baru la masukkan gula and air asam and belacan sikit. Last baru letak ikan bilis and bawang besarrrr..  Nak bagi resepi tak?  Hmm.. tu resepi la ataih tuu.. ngantuk lakk..

Next maybe aku share asam pedas lak yek.. kesukaan laki tu asam pedas.. ok yek.. mak ngantuk dahh..

gunite linggg...






No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...