Monday, September 14, 2015

Berkata2 yg baik atau diam

   
Aku dlm tren nak pi keje.  Jerebu kuat ni kak su, jalan elok2.. kata ira shahira bff den yg dah smpai pun kat kls.  Aku kat mana?  Takpolah.. kita buat satu entry k?  Tak tahu nak tulis gapodio.. tp nak tulis gak.  So amik satu kata2 ni and kita ulas lagi baik kan?  

Cemana buat org yg boleh bg org lain rasa macam diperlukan atau rasa penting?  Ontah.. den bukan reti ngat.  Tapi just be alert ker in what i want to say.. tengoklah situasi kan?  Kalu x tau nak kata apa.. dan takut x sesuai,  baik kita dendiam jer.  Mmg sbda nabi saw pun.. "berkata yg baik2 lah atau kamu diam".. gitu.  Jadi skill berkata2 sgt2 penting rite?  

Yang paling selamat adalah senyum jer la kan?  Tapi tu pun kena tgk situasi gak.  Takkn bila kawan tu kata dia sakit kepala migrain.. kau balas dgn senyuman sedekah.. tu tak peka lah tuu.. Contoh lain.. kau tau kawan tu baru berjinak2 dgn bisnes kau tanya lak kat dia.. kenapa tak berenti keje jer.. ehhh.. kalu dia keje lagi pun, bukannya gaji dia amik dr gaji kau tu nyahhh.. cer la guna akai sikit ye.. sblom bercakap.  Ekekek.. itulah dia antara topik2 yg paling spesel dan biasa kita hadapi.  

Udahlah tu.  Aku kalu nulis guna tipon pintar aku ni.. kojap je jadi berjela2.. kang korang takmo baca pepanjang ngat .. kannn?

Nak smpai bank negara dah.. hmmm

Ni ety anak buah den yg selalu ada time aku susah and time aku hepi.. leviu ti...

No comments:

Post a Comment