Thursday, October 08, 2015

sikap mu itulah yg menjengkelkan

korang rasa macamana?

kalu kita pi kedai melayu, kedai tu pulak kawan kita yg berniaga.  kawan tu bagi kita utang kat kedai dia.  satu hari, kawan kita tu, iaitu tuan kedai tu ingatkan kita soh bayar utang kita.. kenapa kita sakit ati, terasa ati dgn kawan tu.  kalu boleh taknak bayar terus utang tu, dan takmo datang dah kedai kawan tu.  dia ingat sampai matiii kena tegur dgn kawan tu..

tapi....  kalu cina/mamak tokey kedai yg meniaga tu maki2 kita soh bayar utang, kita bleh relax jer, cakap dgn dia, "relax la apek/mamak"...  "jangan la marah saya itu macam"  "nanti saya bayar lah.." padahal dah kena maki dan peleceh tuuu.. sebab hutang kita, kan?  bleh plak kita terima.

cemana tu?

ada jugak.. cina tu kata.. lu rasa wa punya kedai barang mahal, lu pegi cari lain kedai laa, wa tala kisah punya..

kenapa kita tak kisah dan boleh terima?

kalu kawan ko yg melayu kata gitu, tau lak ko tersentak, nape ek?  sebab kawan ker ko boleh terasa lebih2?  dia pun meniaga gak..

inilah sikap kita melayu yg sangat2 meloyakan dan menjengkelkan..







 

No comments:

Post a Comment