Monday, June 09, 2014

keseronokan ini harus dihentikan..

kalu kita tau pasal syurga.. 
kita takkan heran dengan kehidupan di dunia ni .. sbb dunia ni cuma sekejap jer.. di akhirat nanti yg kekal selamanya.. 

kalu gitu kenapa Allah tak berikan saja terus kita semua masuk syurga.. takde yg jahat takde yg baik.. semua sama.. kenapa?  salah ke tanya soalan begitu?



ni jawapannya:

Allah jadikan syurga dan neraka adalah sebagai ujian semata-mata.. syurga dan neraka adalah utk pilihan penghuninya saja.  Allah beri peluang kepada semua org sama.  nak pilih jalan kebaikan or kesesatan.  kalau tidak ada syurga dan neraka.. maka manusia tak akan berusaha berbuat kebaikan.  Bahkan kalau takde syurga dan neraka lagilah tak adil, sebab org buat jahatpun akan dapat balasan yg sama, ini baru tak adil.

Allah tak pernah menzalimi manusia walau sikitpun.  setiap amal yg dilakukan baik kebaikan atau kejahatan maka akan dapat balasan yg setimpal.  

cer cek surah An nisa' 4:40.. Sesungguhnya Allah tidak menzalimi seseorang walaupun sebesar zarah (atom), dan jika ada kebaikan sebesar zarah, nescaya Allah akan melipat gandakan dan memberi pahala yg besar.  

Ayat ni menunjukkan Allah cukup adil kepada manusia, amal kebaikan walau sekecil zarrah akan tetap dihisab dan tidak pernah dilupakan.



No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...