Friday, August 22, 2014

pengorbanan..

ceritalah dari mula yer?
ok..

pada suatu malam, nabi Ibrahim a.s telah bermimpi yg mana di dalam mimpinya itu, dia telah menyembelih anaknya ismail .  pagi esoknya, nabi ibrahim a.s telah memanggil anaknya ismail dan memberitahu anaknya dan meminta pendapat anaknya itu..

berkatalah ismail a.s "wahai ayahanda, jika itu adalah perintah Allah laksanakanlah wahai ayahanda, in sya Allah ayahanda akan mendapati anakanda akan termasuk di kalangan org2 yg sabar".

"jika begitu katamu baiklah".. kata ibrahim a.s, "aku akan laksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah itu".

maka berkatalah nabi ismail a.s "wahai ayahandaku, apabila engkau mahu melaksanakan penyembelihan itu maka asahlah pisaumu setajam2nya".. "setelah ayahanda mengasah pisau itu tajam2, baringkanlah anakanda mengadap ke arah kiblat dan ikatlah tangan dan kaki anakanda agar anakanda tak dapat lari"..  "dan ketika ayahanda nak mula menyembelih, jika tidak sanggup melihat anakanda, ayahanda palinglah ke arah lain.. simpanlah baju anakanda yang ada kesan darah itu nanti sebagai penghilang rindu bonda yg dicintai..."

Nabi ibrahim dengar kata2 anaknya itu, sedihnya hati bukan kepalang.  maka nabi ibrahim a.s pun menyembelih anaknya.. seteleh terasa pancutan darah di tangannya, baginda pun membuka mata dan alangkah terkejutnya baginda bila didapatinya bukan ismail a.s yg telah disembelihnya, tetapi seekor kibasy.. "

bila nabi ibrahim a.s menoleh ke belakangnya didapati anaknya di situ dan dia terus memeluk nabi ismail sambil menangis kesyukuran.. 

Allah berfirman, berbahagialah kamu wahai ibrahim kerana engkau dengan tulus ikhlas melaksanakan perintahKu.

Allahuakbar.. begitulah cerita nabi kita pada kali ini.. sedih sangat.. begitu pengorbanan seorang ayah sanggup melakukan perintah Allah.  sedihnya bila tau kisah ni.. bila menuliskannya pun rasa masih bergenang airmata.. tiap kali mengingatkan memang akan rasa sangat sedih kerana ia melibatkan org yg disayangi.. kesabaran nabi ibrahim a.s dan anaknya nabi ismail a.s dalam melaksanakan suruhan Allah sangat2lah tinggi.. adakah kita begitu?




3 comments:

  1. SU, GAMBAR COUPLE KAT TEPI PANTAI TU TOUCHING BETUL LAA...PANDAI U CARI GAMBAR YEE....SU..CAM NA NAK CONTACT U....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete