Saturday, July 05, 2014

sunyi mendekat

Assamu'alaikum.. korang pekabau?  Alhamdulillah sihat belaka ye.. yg selsema.. yg nak demam.. yg batuk2 tu janganlah lupa ikhtiar makan ubat yg doktor beri.. yg suka cara traditional tu pun jgn lah x dilayan sakit tu.. takut melarat.. tak syok woo bila badan tak sihat.. kita ada byk mende nak buat bulan ramdhan kareem ni kan?  Maka jagalah kesihatan kita..

Oh yeh.. intro terpanjang lak.. nak citer pasal sunyi tadi.. ya.. sunyi pada aku itu perkara biasa.. ada ramai keliling kita pun kdg2 rasa sunyi jugak.. sebab kita tak masuk dalam org ramai tu.. kita ada dalam hal dunia kita jer.. jadilah kita kesunyian.. pada aku kesunyian sgt2 terasa bila aku sakit dan aku keseorangan.. ada suami.. ada anak2.. masing2 dgn hal mereka.. aku rasa sgt2 sedih dan sunyi.  Semalam penyakit gastrik tu mai lagi kat aku.. siap2 aku abis ngaji lepaz subuh tu aku dah rasa satu macam.. doa je bukan itu.. mintak2 bukan itu.. bila bangun dr sejadah.. aduhaii.. bertambah pulak sakitnya menarik2 urat perut dekat pusat.. kanda awal2 tadi dah pi kejenya.. apa nak buat.. mmg kena baringlah macam selalu.. tahan su.. tahann.. aku wassap kanda bitau aku sakit perut macam haritu.. tak de jawapan.. sibuk kot..  aku wassap mira puteri bitau aku mungkin mc or el depending on larat pi kinik ke tak.. maybe aku akan lega lepas rehat2 kejap dlm 10 min ke kan.. tapi nampak gayanya sakit semakin teruk.. aku sgt sygkan puasa aku ni.. so aku tahan je la.. dah terbayang if sakit perut ni lah yg membawak aku pd kematian aku.. sediakah aku.. cukup ke amalan aku.. mana tempat aku di sana nanti.. anak2 aku.. tak sempat aku tgk dorang balik sekolah harini.. sedihnya tinggalkan dorang begitu.. kanda.. saya tinggalkan kanda dulu.. ya Allahh.. itulah ujianMu utk aku semalam.. alangkah bagus kalu meninggal dlm bulan mulia ini.. meninggal pulak di pagi jumaat.. huhuu.. aku selalu dengar kita kena mintak mati dalam husnul khotimah.. mati dalam iman katanya.. huuu..

Aku x ingat bila aku sedar sekejap membalas wassap mira aku amik el jer sbb x larat ke kinik.. cek jugak wassap kanda.. x jawab.. takkan sebaris ayatpun  x leh tulis kat aku yg mengadu sakit kanda?  Tak dulikpun kat aku kann.. dah meninggal baru kanda nak terkejut kot?  Sedihnya.. bercucuran air mata aku saat aku menaip ni.. rasa cam takde nilai aku sebagai kekasih dia.. waktu sakit ni lah perhatian dr dia sgt2 aku perlukan.. ya Allah ya Allah ya Allahh...

Sakit tak hilang lagi.. aku bawak diri menahankan sakit sampai tido lagi ke pengsan aku pun x perasan.. but aku cuma sedar dah 12. 22 masa tu bila aku tgk hp.. tgk kat wassap.. mmg takde balasan kanda.. huuu.. apa lah nak jadi.. takde amik beratpun.. beginilah nasib aku haa.. aku wassap kanda.. "saya meninggalpun kanda tak kisahkan??  ðŸ˜³.. ".. remuk redam sekali lg hatiku ini.. huuu.. aku bangun dari baringan dan amik wudhu.. apa nak buat lagi?..
Terus aku cuba tenangkan hati ... hmm.. tak ada apapun.. macam kau tak biasa su.. ye.. aku dah biasa.. tapi tiap kali ia jadi.. hati ni jadi sakit lagi.. sabar sabar sabar.. ingat pada Allah lebih tenang kau akan rasa su..

Betullah kata2 itu.. bila kita rasa derita.. . derita itulah yg Allah uji pada kita utk mendengar kita merintih padanya.. ya Allah aku sgt2 lemah.. aku hambaMu yg sgt2 kecik.. selalu x cukup mintak kasih syg dia.. aku mintak pdMu ya Allah.. kau berilah aku dgn kasihsygMu yg lebih suci kerana aku tau Engkau sentiasa suka hamba2Mu mengingatMu waktu2 begini.. terima kasih Allahh.. Alhamdulillah sakit itu pergi jua.. leganya rasa Kau saja yg memelihara aku ya Allah.. dapat lagi aku melihat wajah anak2 ku balik sekolah.  Bersama2 amal ànd ameer berbuka.  Kanda masih kerja.. tugas harus diutamakan.. aku dah biasa.. aku cuma sesekali rasa sunyi bila aku sakit.. itulah  sepatutnya hidup kita ini.. suka syukur.. susahpun syukur.. barulah rasa nikmat diberi itu dirasai..

Malam pulak.. tiba2 pat lowe, kawan sekolah wassap kata yg kawan kami puspawati dah meninggal dunia lepas maghrib.. innalillah hiwainna ilaihirojiunn.. sebab leukemia.. and aku kenai puspa ni.. last jumpa about a month ago kat pasar selayang.. i knew she sakit.. but maybe she tak tunjuk sgt.. and now dah ajal dia.. kawan2 yg rapat dgn dia sedih sgt2.. well.. we dont know cemana kesudahan kita ni semua kan?  Tup2 syarifah aini passed away also.. innalillah hi wa inna ilaihi rojiunn...

Setiap insan.. pasti merasa.. saat perpisahan terakhir.. dunia yg fana akan ditinggalkan.. hanya amalan yg dibawa..

Tulah kisah aku semalam..




No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...