Friday, March 17, 2017

Craby ketam

Korang suka ketam?  Aku takde lah berapa suka ngat.. tp kalu shira shahira.. mmg giler ketam dia.. ekekke.  Ni kisah ketam yg dibagi oleh kawan laki den.  Rupanya kawan tu beli kat kawan laki den yg samo2 bg kek laki den aritu.. hehee.. but ini lagi banyak kuantitinya.  Dalam ati aku tertanya2.. ngapa beli byk2 pastu tak termakan?   gamaknya.. rezeki kami la tu kannn?

Aritu dah gulai lomak.. kalini nak goreng je lah.  Laki soh rebus je.. ehhh.. tak challenged nyerr.. so aku pun nak try lah resepi goreng yg best2.  Senang tanya je kat kawan aku sheila kat wassap.  Cepat lak dio respon..  best worr..  sebenarnya aku bukan pernah masak ketam.  Second time nih.  Haritu laki takde aku hentam siang.. ntah ikut dan aku je kau.  Kulit dia aku kopek.. but tatau manakah yg taiknya.. ekekek.  So kemarin tu dia ada.. aku tanya lah how to siang.. unbelievably.. laki aku tau kauuu.. ekekek.  Selama nipun kalu dia bawak balik ketam.. dia yg siang and dia yg masak siap2. Tu pasailah aku tatau.  Kalini belajaulahhhh.. kannn?

Thank you sheila.  Entah kalut cemana.. lupa lak aku nak letak serbuk kari.. baham utama kauu.. ekekke.. rasapun ok gak.. kalu taruk serbuk kari tentu lagi sedap la kot.  Kot2 la.. tekak aku sendiri la kan.  Laki pun bukannya nak muji2.. ntah besau emas ada dodok dlm mulut takut terkeluar kot kalu muji aku sekali sekala.







Nak resepi? Aku bg jer la haa.. 

Bawang merah
Bawah putih 
Halia
Serai
Lengkuas
Air asam jawa
Garam
Kunyit idup
 Semua blend smpai hancur... pehtu.. gaulkan ketam2 yg sudah disiang basuh bersih and tos kering.. dah panaskan minyak.. masukkan ketam.. goreng smpai garing.

Actually.. Sheila siap kata if ada daun kari better.. den lupo.. peh tu dia kata if ada tepung jagung better sebab it makes the ketam rangup.  Tak ado la pulak.. mintak along dio pun takdo.. so.. i try sikit pakai tupung gandum.. aiyo.. tak jadik la rangup kan.  Sibbaik sikit je i try.  Hehee.. last2  yg lain2 i  goreng biasa dgn blended ingredients td.. sibbaik sedappp.. i like..

Thanks sheila!






No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...