Friday, March 18, 2016

Jumaat yg berkat

Assalamualaikum warohmatullahiwabarokatuh.. pokoba korang semua?  Alhamdulillah aku sihat.  Tumit la cedera sikit.. haha.. ngadu lagi kan?  Ye.. aku mmg suka manja2 ngadu2.. and oso ngada2.  Kdg2 org layan.. selalunya org wat donno.. kihkih.. teringat bab layan.  Nak keluar umah tadi tanya ameer anak kecik aku yg umur 14 taun tu.. yg sedang cuti skolah tu.. umi nak pakai but harini... adik tolong pakaikan yer?  Yg mana dia tanya.. aku mikir lak.. yg ijau tua ala velvetty keraih or yg kulit yg kak nita bagi kemarin?  Ameer kata pakai la stokin mi.. selalu dia akan pakaikan aku stokin sambil aku duduk kat kusi if aku nak pakai sneakers.  Ameer la yg rajin memanjakan aku.  Maybe dia pun mau dimanja dgn membuat mende2 camtu je dgn aku.  Lain2 servis ameer yg special pd aku ialah.. mencabut bulu ketiak.. eheee.. korang cabut how?  Aku ada anak yg sudi membantu begini.  Dia dr kecik aku ajarkan tolong buat ini utk umi.  Eheee.. kdg2 layan la kerenah dia jugak.. macam ni la.. macam tu la.. tapi aku suka dia buat keje ni.  Lagi satu.. cari kelemumur.  Suruh jugak dia cari uban kat paler aku nih.. tp dia kata.. uban tu tanda org mukmin.. ekekek.. jadi dia tamo cabut.. uih.. kelemumur tu pun bukan dia reti sangat.. just nak berkepit dgn dia.. 5, 10 minit.  Jadilah kan?  Kadang upah dia melampau2 lakk.. nak marah pun ya kengkadang.. tapi kutahankan jua lah kan..

Ameer skrg aku bg special tugas.. mengemas rumah sementara aku balik keje nanti masak.  Alahai bukannya susah ngat.. menyapu, kalu dia rajin dia vacuum.  Mengemas meja makan.. lap2 ke.. susun2 la.. peh tu.. make sure kain yg aku or ayah dia basuh.. dia sidai... pehtu.. keluarkan or letak kat bahagian atas barang2 basah like ikan.. ayam.. udang utk aku mudah masak.  Tak lama la nunggu defrost kan?  Boleh harap sangat kann?  Ye lah dulu masa dia kecik aku tren abg dia buat semua2 tu.  Skrg sapa lagi aku nak mintak tolong, ye tak?  Aku ni bukannya membuli weh.. aku nak dia tau buat keje.. jangan kekok kalu kena buat keje2 rumah.  Masakpun kalu ada masa or kesempatan aku ajarkan dia.  Nampak dia pun cam minat tu.  Korang pun boleh la tren.  Anak lelaki ke ppuan ke semua kena belajar tu.  Skill rumahtangga.  Jangan ajar beza2 jantina utk buat mende2 berkaitan rumahtangga.  Bukan utk memudahkan kita jer.. tp utk membiasakan dia smpai dia dewasa nanti.  I mean lepas kawen ke.. buleh jd dia lebih cekap bila dah biasa, kannnn?

Eh kau.. panjang lebau nau dah aku nulis.  Ni dalam tren lagi.  Baru kg batu.  Harini kanda xdpat mengantar aku gi keje sebab dia ada job awal pagi.  Kol 6 td udah keluar.  So.. aku gi sendirilah nampaknya.

Hari jumaat aku selalu anggap hari yg dah ujung minggupun.  So.. keje pun hati girang.. ekekek.. bila aku tak hati girang?  Cewahhh.. menggirangkan hati sendiripun skill jugak.. walaupun kita semua tau yg kita sendiri bertanggungjawab utk mengawal emosi kita kann?  Bila kita fokus utk senyum dan bawakan keceriaan dlm diri kita.. in sya Allah baiklah jadinya hari2 kita itu.  Banyakkan mengingat Allah.. Dia akan sama mengingat kita. ..

Senyum.. syukur masih hidup.. sabar dgn apa jua yg berlaku.  Ok lah.. nak wassap ira shahira ajak bfast.  Korang jgn nakal sgt ok?

Adios!


No comments:

Post a Comment

Trip ke Lostworld of Tambun & Cameron Highlands - Jan 2023

Apekemendenya ntah yg I nak tulis nih.  Nak update pasal cuti2 mmg yeslah.. tapi terlalu byk yg dah tertingga l weh.. ntah mana satu ke yg p...